15.9.14

Aku Pelik


Aku pelik
Dirimu yang paling hebat 
berkata tentang ikhtilat
namun kaujuga sering berbalas mesej 
dengan ajnabi tanpa hal yang darurat
Aku pelik
Dirimu yang menunduk tika dijalanan
Adakah wujud beza dan batasan
kala menjawab bukan mahrammu punya panggilan 
tanpa hujah kuat dan alasan
Aku pelik
Kata kau perindu Allah dan Rasulmu 
tapi kenapa kau kongsikan sesuatu 
pada yang tidak layak kaukongsikan masalahmu?
Aku pelik
Kau menyeru muslimah menjaga maruah 
tapi kau seakan bangga menghadam pujian 
dari lelaki di atmosferamu
Aku pelik
Dirimu yang tertonjol beragama tetapi 
lidahmu mampu melabel orang sesuka hatimu.
"Dia wahabi!"
Kenapa sahabatku? Yang lain pula ingin kau tuduh majusi?
Aku pelik
Dirimu yang mendapat ilmu dari ulama hebat,
tahu hukum dunia akhirat
kenapa seperti tidak pernah kau alami segalanya itu?
Bagaikan ada benteng yang menyekat

Aku pelik
Aku sesak
Aku lemas
Tenangku melayang 

020314

No comments:

Post a Comment